21 ژوئن 2022 - افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با کمک درمان جدیدی که توسط دانشمندان آزمایش خواهد شد، در هنگام خواب وزن کم کنند. محققان دانشگاه پورتسموث به داوطلبانی نیاز دارند تا ببینند آیا تنفس مقادیر کمتری اکسیژن (هیپوکسی) باعث بهبود سطح قند خون می شود یا خیر.

شواهد قبلی نشان داده است که هیپوکسی می تواند اشتها را کاهش دهد و کالری بیشتری را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسوزاند.

داوطلبان در خانه در زیر چادری خواهند خوابید که توسط تیم این مطالعه در آنجا بر پا می شود و میزان اکسیژن محیط را نسبت به محیط خارج کم می کند.انتظار می رود طی 20 سال آینده، تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در سراسر جهان به 700 میلیون نفر برسد و محققان می گویند ایجاد طیف وسیعی از درمان های بالقوه برای این بیماری ضروری است.در این مطالعه بررسی خواهد شد که آیا خوابیدن در یک چادر مخصوص که اکسیژن کمتری در محیط آن وجود دارد، در بهبود کنترل قند خون موثر است و بر کاهش وزن تأثیر می گذارد یا خیر.

دکتر Ant Shepherd، مدرس ارشد دانشکده ورزش، سلامت و ورزش دانشگاه پورتسموث، گفت: دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که باعث افزایش بیش از حد سطح قند خون می شود.

برای بسیاری از افراد، این یک وضعیت طولانی مدت است که می تواند بر زندگی روزمره ی آنها تأثیر منفی بگذارد و آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر عوارض جدی سلامتی، مانند بیماری قلبی یا مشکلات چشمی قرار دهد.

یافتن مداخلات موفق دیگری برای کمک به درمان و مدیریت این بیماری، کاهش هزینه های سیستمهای بهداشتی و بهبود زندگی روزمره ی مردم، حیاتی است.

در طول این کارآزمایی، از داوطلبان خواسته می‌شود که مانیتورهای هوشمند بپوشند، و یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشند، همچنین نمونه‌های خون، ادرار و مدفوع از آنها گرفته می شود.

همچنین از آنها اسکن ترکیب بدنی گرفته می شود و سطح قند خونشان آزمایش خواهد شد تا به محققان در درک پاسخ بدن به هیپوکسی کمک شود.

دکتر شپرد، گفت: شواهد زیادی از مطالعات دیگر وجود دارد که نشان می دهد هیپوکسی کنترل سطح قند خون را بهبود می بخشد و منجر به کاهش وزن می شود.ما کاملاً مطمئن نیستیم که چرا این اتفاق می‌افتد، اما فکر می‌کنیم احتمالاً به این دلیل است که به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید و از سوی دیگر اشتهای فرد سرکوب می شود و فرد احساس گرسنگی نمی کند.

جانت رنل اسمیت، یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمایش، گفت: شما در زیر این چادر احساس تنگنا هراسی یا کلاستروفوبیا نمی کنید و وقتی به سر و صدای دستگاه عادت ‌کنید، هیچ تفاوتی را در خوابیدن زیر چادر یا خارج از آن احساس نمی‌کنید.

او افزود: من از شرکت در مطالعه ای لذت می برم که ممکن است در آینده درمان های جایگزینی برای این بیماری به ما بدهد.

منبع:

https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-61864181